Schateiland
Robert Louis Stevenson 1850-1894
Treasure Island
Amsterdam: Athenaeum-Polak en Van Gennep, 2004
232 p.
90-253-4986-2

Heeft de wereld anno 2013 nog wel iets met piraten? De klassieke illustraties van Robert Ingpen bij de nieuwe editie van R.L. Stevensons Schateiland geven je in ieder geval het voordeel van de twijfel. Ingpen stelt de zeelui voor als mensen die door het leven getekend zijn. Het cliché van het rode hoofddoekje, het ooglapje en de oorbel beperkt hij tot de nevenpersonages. Het bijna fotografische detail van zijn tekeningen zorgt voor een extra glans van authenticiteit. Uitgeverij C. de Vries-Brouwers deed een extra duit in het zakje door de mooie vormgeving: een gebonden uitgave, met oneffen lichtgele bladzijden die de sfeer van perkament oproepen.
 Op een dag betrekt een man, die zichzelf kapitein laat noemen, een kamer in de herberg van Jims ouders. In de zeemanskist van de kapitein heeft Jim een bundeltje papieren gevonden en met deze schatkaart komt hij bij dokter Livesey en de landheer Trelawney terecht. Trelawney laat een bemanning bij elkaar zoeken en stelt vertrouwen i…Lees verder
De Engelse jongen Jim Hawkins helpt in de 18e eeuw zijn moeder en zieke vader in hun herberg 'Admiral Benbow'. Op een dag huurt een vreemde piraat voor langere tijd een kamer. Jim mag hem niet en is bang voor de vreemde mannen die hem opzoeken, maar luistert wel naar zijn verhalen. Als de man plotseling overlijdt, vindt Jim in zijn zeemanskist de kaart van een eiland waar een schat begraven is. Met jonker Trewlawney en een aantal piraten vaart hij naar het eiland. Na de nodige tegenslagen, o.a. een opstand van de piraten geleid door hun kok, lukt het Jim met hulp van een schipbreukeling de schat op het eiland te vinden. De belangrijke Victoraanse Schotse schrijver (1850-1894) is het bekendst door dit boek en 'The strange case of Dr. Jekyll and Mr Hyde'. Het wordt onterecht vaak gezien als kinderboek, verschijnt ook meestal in bewerkingen voor kinderen, maar het was bedoeld voor volwassenen. Het levendige, vlotgeschreven en goed vertelde verhaal zal hen nog steeds kunnen boeien, o.a. d…Lees verder

Over Robert Louis Stevenson

Robert Louis Stevenson (Edinburgh, 13 november 1850 - Vailima (Samoa), 3 december 1894) was een Schots schrijver van romans, gedichten, toneelstukken en reisverhalen.

Leven

Stevenson werd geboren in het Schotse Edinburgh als zoon van de ingenieur Thomas Stevenson en Margaret Balfour. Zijn ouders waren zeer religieus, maar tijdens zijn jaren op de universiteit liet hij het geloof los, hoewel het wel invloed op hem zou houden. Zijn relatief korte leven was echter vol van ondernemingen en avontuur. Hij begon als ingenieur, evenals zijn vader (deze moderniseerde het ontwerp van de vuurtoren). Vanwege zijn zwakke gezondheid stapte hij over naar een rechtenstudie, maar werd geen praktiserend jurist. Aan het eind van zijn leven was hij plantagehouder en stamleider in Samoa.

Hij maakte verschillende reizen naar het koninkrijk Hawaï en raakte bevriend met koning David Kalakaua, met wie hij veel tijd doorbracht. Ook raakte hij bevriend…Lees verder op Wikipedia