Roald Dahl
Amsterdam: Meulenhoff, 2000
735 p.
Aantekening
Vert. uit het Engels
90-290-5795-5

In deze bundel zijn alle 53 verhalen die Roald Dahl (1916-1990) voor volwassenen geschreven heeft, opgenomen. De vaak prachtige, bizarre, ontroerende verhalen (waaronder vele die als basis hebben gediend voor de regelmatig op tv uitgezonden 'Tales of the unexpected') moet de lezer eigenlijk gedoseerd tot zich nemen. De verhalen verschenen eerder in bundels als 'Op weg naar de hemel', 'M'n liefje, m'n duifje', 'Over en sluiten', 'Gelijk oversteken', 'Ontzettende verhalen' en 'De boekhandelaar & de chirurg'. Een keuze daaruit verscheen overigens als 'De onvergetelijke verhalen van Roald Dahl'. Het boek is verzorgd uitgegeven; kleine druk, wat volle bladspiegel, foto van de schrijver op het omslag.

Over Roald Dahl

Roald Dahl (Llandaff, Zuid-Wales, 13 september 1916 – Oxford, 23 november 1990) was een Brits schrijver.

Hij schreef boeken voor zowel kinderen als volwassenen. Zijn schrijfstijl was bijzonder: de verhalen voor volwassenen zijn vaak bizar en die voor kinderen grappig, vreemd, onvoorspelbaar, griezelig en af en toe een beetje sadistisch. Zijn kinderboeken werden van tekeningen voorzien door Quentin Blake. Ze werden in Nederland zowel door de Griffeljury als door de Kinderjury verschillende malen bekroond. Zijn verhalen voor volwassenen waren over het algemeen kort en vertoonden vaak een verrassende wending aan het eind. De boeken Boy en Solo zijn autobiografisch.

Jeugd

Roald Dahl werd in 1916 in Llandaff, Cardiff (Wales) geboren als kind van Noorse ouders, Harald Dahl en Sofie Magdalene Dahl-Hesselberg. Roald werd vernoemd naar de poolreiziger Roald Amundsen, een na…Lees verder op Wikipedia