DET, Detective
Scarpetta
Patricia Cornwell
London: Little, Brown, 2008
500 p.
9780316733144 (hardback) 9780316733151 (trade paperback)

In dit zestiende boek over forensisch pathologe Kay Scarpetta staat de moord op dwergvrouw Terri Bridges centraal. Haar vriend, Oscar Bane, eveneens een dwerg, wordt als schuldige gezien en door Scarpetta onderzocht op sporen. Tijdens dit moordonderzoek wordt zij voor het eerst weer geconfronteerd met Pete Marino, haar vroegere sidekick en speurder, die haar in deel 15, 'Book of the dead'*, seksueel heeft aangevallen en waarvan ze geen aangifte heeft gedaan. Dit gegeven geeft extra dimensie en diepgang aan deze spannende en boeiende thriller die de aandacht gevangen houdt tot het zinderend einde. Opnieuw is de schrijfster, winnares van diverse prijzen, erin geslaagd een thriller van formaat te schrijven. De titel van het boek is een ode aan haar hoofdpersoon. Met ruime interlinie.

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.