Het Kaïnsteken
Patricia Cornwell
From Potter's field
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 1995
346 p.
90-245-2340-0

Hoewel zelfstandig te lezen is dit boek min of meer een vervolg op 'Modus operandi'. De seriemoordenaar uit dat boek is weer actief en wat nog erger is, is dat hij op de acties van de politie kan anticiperen, daarbij geholpen door de fraude met het computerbestand uit hetzelfde boek. De vaste ploeg rond Kay Scarpetta - pathologe-anatoom - jaagt verbeten op deze killer, zowel in New York als op de thuisbasis Richmond. De verhoudingen tussen deze medewerkers zijn duidelijker en daardoor geloofwaardiger geworden. Het anonieme lijk van een door hem vermoorde vrouw zal niet op Potter's Field begraven worden, maar bijgezet in het familiegraf van de ouders van deze killer. Deze onverwachte draai maakt dit verhaal bijzonder boeiend en spannend. Pocketeditie.

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.