Doodsoorzaak
Patricia Cornwell
Cause of death
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 1996
330 p.
90-245-2603-5

De patholoog-anatoom Kay Scarpetta - vaste heldin in Cornwells in Virginia spelende thrillers - vindt in een verlaten marinehaven het lijk van een journalist: vermoord tijdens het duiken. Waar zocht hij naar? Een bij haar logerend nichtje, een FBI-agente, weet er meer van maar zwijgt als het graf. Dan valt een mortuarium-assistent ten offer aan de onbekende moordenaar(s) als hij de auto van zijn chef naar huis rijdt. In de auto wordt radio-actief materiaal aangetroffen. Ingrediënten voor een eigentijdse thriller, met als apotheose een robot die terroristen onschadelijk maakt. Wat vlak vertaald, maar zeker spannend, met een onderhoudend mengsel van traditionele romantiek en geavanceerde onderzoeksmethodes. Pocketeditie, kleine druk.

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.