De brandhaard
Patricia Cornwell
Point of origin
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 1998
317 p.
90-245-0996-3 90-5108-289-4

In een afgebrand huis wordt het lichaam van een vrouw gevonden. Patholoog-anatoom Kay Scarpetta onderzoekt samen met inspecteur Marino de doodsoorzaak en stuit daarbij op sporen die naar soortgelijke branden leiden en naar een bijzonder gevaarlijke bekende uit het verleden. Al gauw blijkt dat zijzelf, haar minnaar Bennett en haar nichtje Lucy in groot gevaar verkeren. Cornwell is auteur van vele bekroonde bestsellers. Ze heeft Engels gestudeerd, werd misdaadverslaggeefster en omdat ze misdaadliteratuur wilde schrijven, heeft ze bij een pathologisch-anatomische dienst in Virginia gewerkt. Ze doet veel research voor haar boeken en ook in dit verhaal is dat duidelijk te merken. Het is zeer grondig gedocumenteerd en ook al is er soms sprake van een nogal geforceerde constructie, toch is het een bijzonder spannend meesterwerkje dat leest als een trein. Pocketeditie, kleine druk.

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.