Les belles âmes
Lydie Salvayre
Frans
Paris: Seuil, 2000
155 p.
2-02-033987-0

In deze hedendaagse en humoristische roman volgt de lezer een aantal welgestelde mensen die meedoen aan een georganiseerde busreis. Doel van de reis: het bezoeken en ontmoeten van minder bedeelden in arme wijken verspreid door heel Europa. De organisatie is in handen van het bedrijf Real Voyages, dat hiermee een gat in de markt heeft ontdekt. In de bus bevindt zich ook Jason, een 'minder bedeelde' die de deelnemers in de juiste sfeer moet brengen. Echter, naarmate de reis vordert, wordt de sfeer er niet beter op. Naast Jason is de zwijgzame en mysterieuze Olympe van de partij, de tamelijk beklagenswaardige vriendin van Jason. Vrijwel alle personages worden ironisch beschreven. Door deze ironie, die overigens ook blijkt uit het nogal lachwekkende thema van de reis, is het boek vooral vrij luchtig van aard. Toch is op de achtergrond tevens sprake van een licht maatschappijkritische ondertoon. Een intelligent geschreven en vlot leesbaar boek. De auteur schreef eerder zes andere romans. Z…Lees verder

Over Lydie Salvayre

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door ActuaLitté

Lydie Salvayre, (Autainville, 1948) is een Franse schrijver. Zij ontving de Prix Goncourt in 2014 voor haar roman Pas Pleurer Lydie Salvayre is geboren uit Spaanse ouders, die na de Spaanse Burgeroorlog naar Frankrijk vluchtten. Ze is kinderpsychiater en zij wordt beschouwd als een van de grote vernieuwers van de Franse literatuur.

Lydie Salvayre, geboortenaam Lydie Arjona, is geboren in 1948. Ze heeft Spaanse ouders en de Franse taal is dan ook niet haar moedertaal. Haar vader is afkomstig uit Andalusië en haar moeder uit Catalonië. Aan het einde van de Spaanse Burgeroorlog zijn haar ouders, die aan de kant van de Spaanse Republikeinen stonden, naar Zuid-Frankrijk gevlucht.Haar ouders hebben elkaar ontmoet in een opvangkamp voor Spaanse vluchtelingen in Argelès, net over de Spaans-Franse grens. Lydie bracht haar kinderjaren door in een vluchtelingenkamp in Auterive, bij Toulouse.

Lydie Salvayre behaalde…Lees verder op Wikipedia