Doodstrijd
John Sandford
Naked prey
Utrecht: Bruna, 2003
304 p.
90-229-8786-8

Wanneer de lichamen van de zwarte Deon Cash en de blanke Jane Warr allebei naakt en vermoord aangetroffen worden in een boom in het noorden van Minnesota, slaat gouverneur Henderson in paniek. De pers bestempelt deze moorden al snel als een lynchpartij met raciale motieven. Uit angst voor negatieve publiciteit doet de gouverneur een beroep op buitenbeentje Lucas Davenport. Davenport is een ongewone politieman, niet alleen vanwege zijn extravagante, luxueuze levensstijl, maar vooral vanwege zijn onconventionele, nietsontziende manier van werken.

De enige getuige die hij en zijn partner Del Capslock hebben, is de 12-jarige Letty West. Het meisje woont samen met haar moeder in een vervallen huis niet ver van de plaats waar de lijken gevonden werden. Letty's moeder vult haar dagen hoofdzakelijk met het bezoeken van de plaatselijke cafés, terwijl haar dochter voor en na schooltijd wat probeert bij te verdienen met het vangen van muskusratten. Letty herinnert zich dat ze tijdens de n…Lees verder
In dit deel uit de serie over agent Lucas Davenport krijgt hij te maken met de lijken van een man en en vrouw die in een bos gemarteld en opgehangen zijn. Dankzij de getuigenis van een jong meisje die een prominente rol speelt in dit avontuur, komt men al snel op het spoor van de dader. Maar als zij hem willen arresteren, blijkt ook hij vermoord en kan Lucas weer helemaal opnieuw beginnen. Spannende en weer zeer onderhoudend geschreven thriller die de fans van Davenport (inmiddels getrouwd en opnieuw vader geworden) niet teleurstelt. Het taalgebruik is eenvoudig. Door de vele wendingen blijft de doelgroep geboeid van begin tot eind. Paperback, normale druk.

Over John Sandford

John Sandford is het pseudoniem van de Amerikaanse auteur John Camp (23 februari 1944). Hij werkte voor de krant Miami Herald van 1971 tot 1978 en verhuisde aansluitend naar Minneapolis waar hij werkte voor Saint Paul Pioneer Press. Hij was een finalist voor de Pulitzer-prijs voor een verhaal over de cultuur van de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika, de indianen. Hij won de Pulitzer-prijs in 1986 met een artikelenreeks over het leven van een moderne boerenfamilie. In 1989 schreef hij zijn eerste fictieromans, de politiethriller Spel op leven en dood (Rules of prey) en Het duivelscontract (The fool's run). De laatste werd onder zijn eigen naam (John Camp) gepubliceerd, de eerste onder het pseudoniem John Sandford . Nadat gebleken was dat romans die onder pseudoniem waren gepubliceerd succesvoller waren, werden alle volgende romans onder het pseudoniem John Sandford gepubliceerd.

BibliografieLees verder op Wikipedia