Romans, Liefde ; [ romans ]
Blauwe maandagen
Arnon Grunberg
Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 2008
270 p.
9789038890654

Debuutroman van de inmiddels gevierde jonge schrijver (1971) met een opvallend eigen identiteit. Het verhaal behandelt enkele jaren uit het leven van een jongeman, een ware antiheld. Het eerste deel beschrijft zijn bestaan op de middelbare school, de relatie met zijn vriendinnetjes en het joodse gezinsleven. Deze hoofdstukken worden gekenmerkt door de effectieve humor waarmee de mislukking op school, het sterven van de vader en het uitraken van de liefde worden beschreven. Het tweede deel van de roman vertoont een aanmerkelijk grauwere sfeer. Het leven van de hoofdfiguur bevat twee constanten: alcohol en hoeren. Deze twee vermogen echter geen oplossing te bieden voor zijn eenzaamheid en radeloosheid. Humor en cynisme blijven het redmiddel in zijn naargeestig bestaan. De roman moet het niet hebben van een geraffineerde constructie of artistieke ornamenten; de kracht van het boek schuilt in de schijnbaar grote mate van authenticiteit en vooral in de tragische, lakonieke humor die de aut…Lees verder

Over Arnon Grunberg

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Heike Huslage-Koch

Arnon Grunberg (officieel: Arnon Yasha Yves Grünberg, Amsterdam, 22 februari 1971) is een Nederlandse schrijver. Hij schrijft meestal onder de naam Arnon Grunberg, maar maakte ook enige tijd gebruik van het heteroniem Marek van der Jagt. Van maandag 29 maart 2010 tot en met woensdag 16 mei 2018 schreef hij een dagelijkse column Voetnoot op de voorpagina van de Volkskrant.

Tot 1994

Grunberg is afkomstig uit een gezin dat zwaar getraumatiseerd is door de Tweede Wereldoorlog. Zijn moeder Hannelore Grünberg-Klein (1927-2015) overleefde Auschwitz, waar ze naar eigen zeggen betrekkelijk goed behandeld was. Zijn vader zat op talrijke adressen ondergedoken. Arnon Grunberg heeft één oudere zus, Maniou-Louise (1963). In 1982 emigreerde zijn zus naar Israël, waar zij inmiddels met haar gezin in een nederzetting nabij Ramallah een strikt orthodoxe levensstijl vo…Lees verder op Wikipedia